BRIAN SCOTT CAMPBELL - When the trees touch the clouds

Opening May 24


La Galleria Richter è lieta di presentare martedì 24 Maggio When the trees touch the clouds, la prima mostra personale di Brian Scott Campbell in Italia.


“I lavori di Brian Scott Campbell - afferma l’autore del testo critico Giuseppe Armogida - sono blocchi di movimento, simili a concrezioni, a formazioni calcaree, in cui si è coagulata una pluralità di stati di sensazione. Sono contemplazioni pure, che assicurano immediatamente l’identità fra mentale e fisico, reale e immaginario, mondo e io. In essi tutto sembra ordinario e regolare. È come se Scott Campbell, tramite un linguaggio segreto che possiamo sentire e vedere ma non pronunciare, volesse riannodare ciò che l’uomo ha spezzato, riparare ciò che l’uomo vede infranto”.


Il pittore americano, classe 1983, rappresenta paesaggi combinando insieme iconografie quotidiane, archetipi e allucinazioni. Gli spazi che gli interessano sono allo stesso tempo portali verso luoghi fisici e tuttavia completamente artificiali. In quanto tale, l'immaginario del suo lavoro riflette l'idea della memoria stessa, come una raccolta di esperienze reali e immaginarie.

I dipinti, principalmente in scala di grigi con frequenti tratti di colore tenue, suggeriscono scene e paesaggi con linee rudimentali e geometrie semplici.

Raffigurano paesaggi astratti popolati da alberi, montagne, terreni agricoli ondulati e specchi d’acqua.

Campbell usa gli elementi base della geometria semplice: soli rotondi, alberi rettilinei o montagne triangolari e barche a vela come elementi costitutivi facilmente comprensibili. Eppure, ogni arrangiamento accurato nuota in un insieme ingannevolmente complesso di allusioni ai pittori americani dell'inizio del XX secolo come Arthur Dove, Marsden Hartley, Charles Burchfield e Georgia O’Keefe, Philip Guston e John Wesley.


I lavori dell’artista potrebbero essere onirici e surreali, in parte un mix storico artistico. Utilizza le icone della natura e le storie della pittura del paesaggio, combinando l’architettura e la figurazione, dove un albero potrebbe essere una colonna, una barca a vela, un naso.

Visti insieme i dipinti si dispiegano come scenografie riprese da una vista elevata di un mondo segreto. Queste immagini suggeriscono una narrazione in evoluzione ma frammentaria, una storia senza un'ora distinta del giorno o della notte, un dominio immaginario manifestato dall'atto e dalla materialità della pittura. Le immagini si dispiegano come capitoli tratti da un diario di viaggio, eppure restano emblematiche, folcloristiche e rivelatrici.


Brian Scott Campbell (nato nel 1983, Columbus, OH) ha ricevuto un BFA dal Columbus College of Art and Design, OH e un MFA dalla Mason Gross School of the Arts, Rutgers University, NJ.

Campbell ha esposto a Stene Projects, Stoccolma; Dutton, New York; Fredericks & Freiser, New York; Asya Geisberg Gallery, New York; Galleria Jeff Bailey, New York; Zevitas Marcus, Los Angeles; Galleria David Shelton, Houston; Ruttkowski;68, Monaco di Baviera; NADA New York e Untitled Miami Beach Art Fairs.

I premi e le residenze includono l'Atlantic Center for the Arts Residency con l'artista Dana Schutz; L'Istituto macedone; una borsa di studio completa del McColl Center for Visual Art; una borsa di studio del Vermont Studio Center, il programma Artist in the Marketplace, Bronx Museum, New York. Il lavoro di Campbell è stato presentato in Modern Painters / Blouin ArtInfo; L'Huffington Post; Hyperallergic;Glasstire; i-D Magazine / Vice; Art Viewer e altri.


Campbell vive e lavora a Denton, in Texas, ed è professore assistente di disegno e pittura presso il College of Visual Arts and Design presso la University of North Texas.


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Richter gallery is pleased to present When the trees touch the clouds on Tuesday 24th May, Brian Scott Campbell's first solo exhibition in Italy.


"The works of Brian Scott Campbell - says the author of the critical text Giuseppe Armogida - are blocks of movement, similar to concretions, limestone formations, in which a plurality of states of sensation has coagulated. They are pure contemplations, which immediately ensure the identity between mental and physical, real and imaginary, world and me. In them everything seems ordinary and regular. It is as if Scott Campbell, through a secret language that we can hear and see but not utter, wanted to re-tie what man has broken, repair what man sees broken “.


The American painter, born in 1983, represents landscapes by combining everyday iconographies, archetypes and hallucinations. The spaces that interest him are at the same time portals towards physical and yet completely artificial places. As such, the imagery of his work reflects the idea of memory itself, as a collection of real and imaginary experiences.

The paintings, mainly in grayscale with frequent soft color strokes, suggest scenes and landscapes with rudimentary lines and simple geometries.

They depict abstract landscapes populated by trees, mountains, undulating farmland and pools of water.

Campbell uses the basic elements of simple geometry: round suns, straight masts or triangular mountains, and sailboats as easily understandable building blocks. Yet each careful arrangement swims into a deceptively complex set of allusions to early 20th-century American painters such as Arthur Dove, Marsden Hartley, Charles Burchfield and Georgia O'Keefe, Philip Guston and John Wesley.


The artist's works could be dreamlike and surreal, in part a historical and artistic mix. He uses the icons of nature and the stories of landscape painting, combining architecture and figuration, where a tree could be a column, a sailboat, a nose.

Seen together, the paintings unfold like sets taken from an elevated view of a secret world. These images suggest an evolving but fragmentary narrative, a story without a distinct hour of day or night, an imaginary domain manifested by the act and materiality of painting. The images unfold like chapters from a travel diary, yet they remain emblematic, folkloric and revealing.


Brian Scott Campbell (b. 1983, Columbus, OH) received a BFA from Columbus College of Art and Design, OH and an MFA from Mason Gross School of the Arts, Rutgers University, NJ.

Campbell has exhibited widely including shows at Stene Projects, Stockholm; Dutton, New York; Fredericks & Freiser, New York; Asya Geisberg Gallery, New York; Jeff Bailey Gallery, New York; Zevitas Marcus, Los Angeles; David Shelton Gallery, Houston; Ruttkowski;68, Munich; NADA New York and Untitled Miami Beach Art Fairs among others.

Awards and residencies include Atlantic Center for the Arts Residency with artist Dana Schutz; The Macedonian Institute; a McColl Center for Visual Art Full Fellowship; a Vermont Studio Center Fellowship, the Artist in the Marketplace Program, Bronx Museum, New York. Campbell’s work has been featured in Modern Painters / Blouin ArtInfo; The Huffington Post; Hyperallergic; Glasstire; i-D Magazine / Vice; Art Viewer, and others.


Campbell lives and works in Denton, Texas, and is Assistant Professor in Drawing and Painting at The College of Visual Arts and Design at The University of North Texas.